Det kommer ske en rad förändringar under kommande år kring fastighetsnära insamling. De nya reglerna gäller för fastighetsägare, bostadsrättsföreningar, samfälligheter och specialboenden.
Nya regler för flerbostadshus
Nya regler för fastighetsnära insamling av förpackningsavfall
För att öka återvinningen har regeringen infört nya bestämmelser för hanteringen av förpackningsavfall i Sverige. Sedan den 1 januari 2024 är det nu kommunernas ansvar att samla in förpackningar från hushåll och vissa verksamheter. Det innebär att endast kommunen, eller en entreprenör som godkänts av kommunen, får hämta in förpackningsavfall från hushållen.
Alla hushåll ska ha möjlighet att lämna följande avfallstyper för återvinning direkt vid sin bostad:
- Matavfall
- Restavfall
- Förpackningar av papper, plast, metall samt färgat och ofärgat glas.
Kommunerna har fram till den 1 januari 2027 på sig att införa fastighetsnära insamling (FNI) för dessa förpackningar.
Vi rekommenderar även tidningsinsamling, som sedan tidigare är ett kommunalt avfall.
VMAB ansvarar för insamlingen från hushållen i våra ägarkommuner: Karlshamn, Sölvesborg och Olofström.
Detta förväntas av dig som fastighetsägare
Fastighetsägare – inklusive bostadsrättsföreningar, samfälligheter med gemensamma miljörum samt särskilda boenden (såsom LSS, gruppboenden och vårdboenden) – bör tänka på följande:
Om du saknar fastighetsnära insamling (FNI) för förpackningar
Du behöver planera för och avsätta plats i ditt miljörum för att hantera förpackningsavfall. Vi erbjuder mer information om hur avfallsutrymmen kan utformas och dimensioneras på bästa sätt. Du har också möjlighet att boka ett kostnadsfritt möte med en av våra avfallsrådgivare. Glöm inte att teckna avtal för FNI av förpackningsavfall senast den 1 januari 2027.
Om du har samlokaliserade verksamheter i fastigheten
Från och med 1 januari 2024 är kommunen ansvarig för att samla in förpackningsavfall även från verksamheter som delar avfallskärl med hushåll i fastigheter, såsom i bostadsrättsföreningar eller samfälligheter. Du som fastighetsägare behöver ta kontakt med dessa verksamheter för att samordna avfallshanteringen, eftersom vi inte har kontaktuppgifter till dem. Varje verksamhet måste själva välja om de vill fortsätta samlokaliseringen och få insamling via VMAB, eller om de föredrar att anlita en privat aktör och ha egna avfallskärl. Om de väljer att fortsätta samlokalisera, måste detta anmälas till oss, även om verksamheten redan idag delar avfallskärl med hushållen.
Kostnader för FNI av förpackningsavfall
Enligt den nya lagen ska producenterna stå för kostnaden för insamling av förpackningsavfall, vilket innebär att kommunerna ersätts för sin hantering. Detta har lett till att avfallstaxan för förpackningsavfall har justerats, och i de flesta fall sänkts, för 2024.
Frågor och svar om förpackningsavfall – flerbostadshus
Har din verksamhet matavfall, restavfall och tidningar som liknar avfall från hushållen så är det VMAB som hämtar eftersom det räknas som kommunalt avfall. Kommunalt avfall uppstår normalt från till exempel kontor, personalmatsalar, restauranger, storkök och butiker. För tidningar finns inget lagkrav på FNI, men vill verksamheten ha hämtning av tidningar så är det via VMAB. Matavfall som uppstår vid livsmedelsproduktion eller hos en livsmedelsgrossist räknas inte som kommunalt avfall och hämtas därför inte av VMAB. För detta får du anlita valfri entreprenör med tillstånd att transportera avfall.
Du behöver göra en anmälan eftersom regeringen har beslutat att de som producerar förpackningar ska bekosta insamlingen av förpackningsavfall från hushåll och samlokaliserade verksamheter. För att kunna få denna ersättning måste VMAB redovisa till Naturvårdsverket hur många samlokaliserade verksamheter som finns i kommunerna.
En samlokaliserad verksamhet är en verksamhet som använder samma avfallskärl för förpackningar som hushållen i ett flerbostadshus. Det kan till exempel vara en frisör eller restaurang som bedriver verksamhet i samma fastighet som hushållen i ett flerbostadshus. Om verksamheten däremot har egna sopkärl (även om de finns i samma miljörum som de boendes kärl) räknas verksamheten inte som en samlokaliserad verksamhet. Samlokaliserade verksamheter måste själva anmäla om de vill lämna sitt avfall i samma kärl som de boende eller om de vill köpa tjänsten från en privat entreprenör.
Nej, producenterna kommer inte bekosta insamling av förpackningsavfall hos verksamheter som inte är samlokaliserade. Men den största producentansvarsorganisationen (PRO) måste erbjuda minst en mottagningsplats i varje kommun där verksamheter kostnadsfritt kan lämna sina förpackningar från den 1 januari 2026. Största PRO och mottagningsplatser är inte utsedda än.
Ja, om du har en verksamhet kan du anlita valfri entreprenör som driver ett så kallat marknadsdrivet system och har tillstånd för att transportera avfall. Observera att detta inte gäller verksamheter för specialbostäder (LSS-boende, vårdboende med mera) då dessa räknas som hushåll och därmed måste anlita VMAB. Tänk på att olika boenden (nästan) aldrig är verksamheter.
För matavfall, restavfall och tidningar måste du fortsätta anlita oss på VMAB eftersom det är kommunens ansvar att samla in så kallat kommunalt avfall. Kommunalt avfall uppstår normalt från till exempel kontor, personalmatsalar, restauranger, storkök och butiker. Matavfall som uppstår vid livsmedelproduktion eller hos en livsmedelsgrossist är däremot inte kommunalt avfall och hämtas inte av VMAB. För detta får du anlita valfri entreprenör med tillstånd att transportera avfall.
Flerbostadshus är ett bostadshus med minst tre bostadslägenheter. Som flerbostadshus räknas hyresrätter, men även brf:er och samfälligheter, med gemensamt miljörum samt specialbostäder som LSS-boende, vårdboende och gruppboende.
Som tidigare är du som företagare med verksamhetsavfall välkommen med ditt avfall till vår anläggning i Mörrum. Där kan du väga in ditt avfall över våg. Till skillnad från när du lämnar verksamhetsavfall på återvinningscentralen, betalar du ett pris per ton. Du hittar vår prislista här.
Nej, men för att göra avfallshanteringen lättillgänglig erbjuder vi även företagare att lämna avfall på alla våra återvinningscentraler mot en kostnad. När du som företagare vill lämna verksamhetsavfall ska du betala en avgift för ditt besök eftersom den fasta avgiften i taxan inte omfattar verksamhetsavfall. Om du som företagare inte betalar när du lämnar ditt verksamhetsavfall, hamnar kostnaden på privatpersonens taxa, privatpersonerna får betala för det avfall du som företagare genererat i din verksamhet.