Anmäl ägarbyte när du flyttar
Du som flyttar
Anmäl ägarbyte
Ska du flytta snart eller har du redan tagit över ett abonnemang? Vi vill se till att din upplevelse fortsätter vara smidig och utan avbrott. Därför ber vi dig vänligen att fylla i vårt enkla ägarbytesformulär här för att uppdatera dina uppgifter.
Att som köpare, säljare, dödsbo eller mäklare hör av sig till vår kundservice är avgörande för att säkerställa korrekt hantering av ägarbyten (observera att det inte räcker att endast kontakta Skatteverket).
Som köpare
Vi får inte automatiskt reda på att du har köpt huset, utan vi behöver få in en anmälan om ägarbyte. Därför behöver du vara överens med säljaren om att ett ägarbyte görs samma dag som du får tillträde till huset.
Vi flyttar över abonnemanget och fakturan kommer fortsättningsvis att skickas till dig. Du får en bekräftelse från oss när ägarbytet är registrerat.
Som säljare
Vi får inte automatiskt reda på att du har sålt huset. Därför behöver du anmäla ett ägarbyte samma dag som du lämnar över huset till den nya ägaren. Då kan vi registrera den nya ägaren på ditt avfallsabonnemang.
Vi behöver veta fastighetsuppgifter, kundnummer (skriv detta i Meddelande-rutan) och dina och den nye ägarens uppgifter.
Är du mäklare eller ska du anmäla ägarbyte åt någon annan?
Om du ska anmäla ägarbyte på en fastighet du själv inte äger måste du bifoga en fullmakt till din anmälan.
Om fastigheten ägs av ett dödsbo kan du använda bouppteckningens information om vem eller vilka som är dödsbodelägare som fullmakt.
Ska du flytta in i ett nybyggt hus?
Eftersom det inte har funnits någon ägare innan dig finns det inget abonnemang kopplat till fastigheten. På sidan Våra abonnemang hittar du information om våra olika avfallsabonnemang som du kan välja.
Observera att det räcker att antingen köpare, säljare eller mäklare hör av sig till oss!
Har din nya fastighet haft dispens gällande sophantering?
När ett ägarbyte sker på en adress upphör dispensen gällande sophantering. Dispensen är bunden till person, inte fastigheten.
Det innebär att vi kommer att behöva byta ut ditt nuvarande abonnemang till ett ”Villa-abonnemang” med två så kallade Maxi-kärl om du inte omgående inkommer med en ny godkänd dispens från Miljöförbundet Blekinge Väst.
Vi vill att du är medveten om denna förändring och att du har möjlighet att ansöka om en ny dispens om du har behov av det.
Ansökan om ny dispens gör du hos Miljöförbundet Blekinge Väst.
Kontakta oss på kundservice om du har frågor eller behöver hjälp.
Om du önskar ändra något gällande fastighetens renhållning, var god meddela oss så att vi kan tillgodose dina behov. Annars kvarstår tidigare ägares upplägg.
Om du har frågor kring ditt abonnemang, byte eller övriga frågor - kontakta oss på kundservice! Vi står redo att assistera och guida dig genom processen.