Varför är mitt kärl inte tömt?

En av de vanligaste frågorna som vår kundservice får, är varför sopkärlet inte har blivit tömt som planerat. Det kan finnas flera orsaker till detta, och oftast handlar det om att något har hindrat tömningen eller att kärlet inte uppfyller de krav som ställs. För att hjälpa dig undvika framtida problem listar vi här de vanligaste orsakerna till varför ditt sopkärl kanske inte tömts.

2024-09-25

Kärlet är felaktigt placerat

  • Vänd alltid kärlets draghandtag utåt, mot vägen eller chauffören, vid tömning.
  • Placera kärlet max 2 meter från farbar väg för att underlätta åtkomst.
  • Se till att inget blockerar vägen till kärlet, så att det blir lätt att tömma.
Bild
Kärl- vänd rätt

Vägarna är blockerade eller svårtillgängliga

  • Se till att vägen till dina kärl är fri och att våra renhållningsfordon enkelt kan komma fram.
  • Som fastighetsägare ansvarar du för att vägen till kärlen är tillgänglig.
  • Klipp regelbundet bort grenar och buskar som kan skada våra fyrfacksbilars känsliga teknik, såsom kameror, sensorer och luckor.
  • Under vintermånaderna är det viktigt att vägarna är skottade och halkbekämpade, så att vi kan nå och tömma dina kärl säkert.
Bild
Kärl - håll fritt för sopbilen

Kärlet är överfullt eller för tungt

  • Om kärlet är överfullt eller väger mer än vad som är tillåtet kan det inte tömmas säkert.
  • Beställ en extra tömning av oss om du märker att ditt kärl fylls upp för snabbt och det är i behov av tömning innan ordinarie tömningsdag.
Bild
Kärlet är för tungt för att tömma

Felsorterat avfall

  • Om fel typ av avfall slängts i kärlet, till exempel farligt avfall eller elektronik, kan tömningen nekas.
Bild
Kärl inte tömt på grund av felsorterat avfall

Avfallet sitter fast

  • Stora plasttråg, som exempelvis köttfärstråg, eller stora pappförpackningar riskerar att fastna och orsaka problem vid tömningen. För att undvika detta, rekommenderar vi att du klipper sönder dem i mindre storlekar eller sorterar dessa förpackningar på din närmaste återvinningscentral.
  • Kontrollera att inget avfall sitter fast i kärlet. Om avfallet är nedtryckt eller packat för hårt kan det vara svårt att tömma. Se till att avfallet är löst innan du ställer ut kärlet.
  • Detta kan även gälla fastfruset avfall under vintermånaderna. Ofta fryser fuktigt avfall fast, såsom matavfall. Försök att lösgöra det innan tömning.
Bild
Kärl inte tömt, soporna har fastnat

Fel dag för tömning

  • Ibland sker ändringar i schemat för avfallshämtning. Dubbelkolla tömningskalendern för rätt dag.

Bild
Håll koll med tömningskalendern VMAB

Ändrade tömningsdagar vid storhelger

  • I samband med storhelger som jul, nyår och midsommar kan din tömningsdag ändras tillfälligt, någon dag framåt eller bakåt.
  • Vi skickar alltid ut information till dig som gäller tillfälliga förändringar på din tömning. Anmäl dig enkelt till vår informationstjänst här för att ta del av informationen.

Bild
ändrade tömningstider vid storhelger

Anmäl utebliven tömning

Om inget av ovanstående orsaker stämmer kan du enkelt göra en felanmälan till vår kundservice, antingen via kundservice@vmab.se eller genom att ringa 0454 - 593 59. Felanmälan bör göras dagen efter utebliven tömning för att vi ska kunna åtgärda problemet så snabbt som möjligt.

Du vet väl att du kan få kostnadsfri information om det görs några tillfälliga förändringar på din tömning. Anmäl dig enkelt till vår informationstjänst här!

Bild
funderande renhållningsarbetare