Positivt resultat i vår kundundersökning

På Västblekinge Miljö AB gör vi med jämna mellanrum kundundersökningar. Det är ett sätt att mäta våra kunders nöjdhet, vanor och attityd i olika frågor. Svaren tar vi sedan med oss i vårt strategiska förbättringsarbete. 

2021-01-25

När du som kund är nöjd, är vi glada

– men vi fortsätter ändå vårt arbete med att ständigt förbättra våra tjänster för att på ett ännu bättre sätt hantera avfall och bidra till ökad kunskap. Ett led i det är vår kundundersökning, som ger oss insikter och därmed nya möjligheter att göra skillnad för miljön. Här kan du läsa mer om resultatet för 2020.

Högt deltagande

Under året 2020 var det hela 54 procent (806 personer) som tog sig tid att svara på vår undersökning, vilket är en ökning med 12% jämfört med förra undersökningen från 2017. Glädjande nog visar den överlag att fler är nöjda med vår service. Två områden är dock värda att lyfta lite extra.

Uppskattade återvinningscentraler 

Våra återvinningscentraler har fått väldigt höga betyg, vilket är väldigt roligt. Under 2020 började vi hålla öppet även på söndagar, när många kommuninvånare är lediga. Försöket blev mycket lyckat: Servicen och tillgängligheten förbättrades för kommuninvånarna, medan besökstrycket under lördagarna minskade, vilket i sin tur skapade en bättre arbetsmiljö för vår personal. Under början av 2021 kommer vi att utföra kundundersökningar på våra återvinningscentraler, där du som kund får svara på frågor om bland annat önskade öppettider, så att vi kan förbättra servicen ytterligare.

Mer och bättre information

Kundundersökningen för 2020 visade också att nöjdheten med information hade ökat från 74 till 80 procent, vilket är positivt, men lägre än vi skulle önska. Flera insatser har gjorts för att förbättra informationen till våra kunder. Vi har förändrat kundtidningen Miljönytt, skickar ut sms, epost, vykort samt ett externt nyhetsbrev varje månad, vilket kan ha bidragit till ökningen i nöjdhet. Men vi behöver komma längre för att uppfylla VMAB:s avfallsplan 2018–2025, där ett av målen är:

Öka kunskapsnivån och skapa engagemang om avfallsfrågor
En förutsättning för ett fungerande avfallssystem och för att målen i den här
avfallsplanen ska uppnås, är att kommuninvånarna har den kunskap som
behövs och även känner ett engagemang för att använda den kunskap de har.

Att ta fram fler och bättre informationsvägar är därför något vi kommer att arbeta vidare med under 2021.

Var med på vår resa

Resultaten från kundundersökningen kommer vi att fortsätta analysera och ta med oss framåt. Vi hoppas att vi tillsammans med våra kunder kan fortsätta utveckla verksamheten och skapa ett mer hållbart samhälle. Hör gärna av dig om du har synpunkter eller tankar som kan bidra. Det är först när vi jobbar tillsammans som vi kan göra skillnad. Vi hoppas att du vill följa med på vår resa! 

Sopkärl vinter

Ändrade tömningsdagar under jul och nyår

Under jul- och nyårshelgerna ändras sophämtningen för dig som villa- och fritidshuskund. Läs mer här!

ÅVC Sölvesborg snö prew

Ändrade tider på ÅVC under jul och nyår!

Var uppmärksam på våra ändrade öppettider på våra Återvinningscentraler under helgdagarna.

Företagsfakturering prew

Automatisk företagsfakturering ÅVC – varför betalar företag?

Mer information kring varför företag ska betala för besök på våra återvinningscentraler.

Se fler nyheter