Här kan du läsa mer om varför företag med verksamhetsavfall ska betala när de lämnar verksamhetsavfall på återvinningscentralerna.
Automatisk företagsfakturering ÅVC – varför betalar företag?
Driften av Västblekinge Miljö AB:s återvinningscentraler finansieras av hushållen i Karlshamn, Sölvesborg och Olofströms kommuner.
Hushållen betalar för besöken på återvinningscentralerna genom den fasta avgiften i den kommunala avfallstaxan. Företag med verksamhetsavfall är också välkomna till återvinningscentralerna, men ska betala en avgift per besök eftersom den fasta avgiften i den kommunala avfallstaxan inte omfattar verksamhetsavfall. Avgiften motsvarar kostnader för mottagning, hantering och behandling av avfallet.
Återvinningscentralerna är först och främst till för hushållens privata avfall. Som privatperson är ditt besök på återvinningscentralen kostnadsfritt, men genom taxan och den fasta avgiften för ditt kärlabonnemang betalar du för mottagning, hantering och behandling av avfallet du lämnar. För dig som privatperson är det alltså inte gratis att lämna avfall.
För att göra avfallshanteringen lättillgänglig erbjuder vi även företagare att lämna avfall på alla våra återvinningscentraler mot en kostnad. När du som företagare vill lämna verksamhetsavfall ska du betala en avgift för ditt besök eftersom den fasta avgiften i taxan inte omfattar verksamhetsavfall. Om du som företagare inte betalar när du lämnar ditt verksamhetsavfall, hamnar kostnaden på privatpersonens taxa, privatpersonerna får betala för det avfall du som företagare genererat i din verksamhet.
Har din verksamhet matavfall, restavfall och tidningar som liknar avfall från hushållen så är det VMAB som hämtar eftersom det räknas som kommunalt avfall. Kommunalt avfall uppstår normalt från till exempel kontor, personalmatsalar, restauranger, storkök och butiker. För tidningar finns inget lagkrav på FNI, men vill verksamheten ha hämtning av tidningar så är det via VMAB. Matavfall som uppstår vid livsmedelsproduktion eller hos en livsmedelsgrossist räknas inte som kommunalt avfall och hämtas därför inte av VMAB. För detta får du anlita valfri entreprenör med tillstånd att transportera avfall.
Du behöver göra en anmälan eftersom regeringen har beslutat att de som producerar förpackningar ska bekosta insamlingen av förpackningsavfall från hushåll och samlokaliserade verksamheter. För att kunna få denna ersättning måste VMAB redovisa till Naturvårdsverket hur många samlokaliserade verksamheter som finns i kommunerna.
En samlokaliserad verksamhet är en verksamhet som använder samma avfallskärl för förpackningar som hushållen i ett flerbostadshus. Det kan till exempel vara en frisör eller restaurang som bedriver verksamhet i samma fastighet som hushållen i ett flerbostadshus. Om verksamheten däremot har egna sopkärl (även om de finns i samma miljörum som de boendes kärl) räknas verksamheten inte som en samlokaliserad verksamhet. Samlokaliserade verksamheter måste själva anmäla om de vill lämna sitt avfall i samma kärl som de boende eller om de vill köpa tjänsten från en privat entreprenör.
Nej, producenterna kommer inte bekosta insamling av förpackningsavfall hos verksamheter som inte är samlokaliserade. Men den största producentansvarsorganisationen (PRO) måste erbjuda minst en mottagningsplats i varje kommun där verksamheter kostnadsfritt kan lämna sina förpackningar från den 1 januari 2026. Största PRO och mottagningsplatser är inte utsedda än.
Ja, om du har en verksamhet kan du anlita valfri entreprenör som driver ett så kallat marknadsdrivet system och har tillstånd för att transportera avfall. Observera att detta inte gäller verksamheter för specialbostäder (LSS-boende, vårdboende med mera) då dessa räknas som hushåll och därmed måste anlita VMAB. Tänk på att olika boenden (nästan) aldrig är verksamheter.
För matavfall, restavfall och tidningar måste du fortsätta anlita oss på VMAB eftersom det är kommunens ansvar att samla in så kallat kommunalt avfall. Kommunalt avfall uppstår normalt från till exempel kontor, personalmatsalar, restauranger, storkök och butiker. Matavfall som uppstår vid livsmedelproduktion eller hos en livsmedelsgrossist är däremot inte kommunalt avfall och hämtas inte av VMAB. För detta får du anlita valfri entreprenör med tillstånd att transportera avfall.
Flerbostadshus är ett bostadshus med minst tre bostadslägenheter. Som flerbostadshus räknas hyresrätter, men även brf:er och samfälligheter, med gemensamt miljörum samt specialbostäder som LSS-boende, vårdboende och gruppboende.
Som tidigare är du som företagare med verksamhetsavfall välkommen med ditt avfall till vår anläggning i Mörrum. Där kan du väga in ditt avfall över våg. Till skillnad från när du lämnar verksamhetsavfall på återvinningscentralen, betalar du ett pris per ton. Du hittar vår prislista här.
Nej, men för att göra avfallshanteringen lättillgänglig erbjuder vi även företagare att lämna avfall på alla våra återvinningscentraler mot en kostnad. När du som företagare vill lämna verksamhetsavfall ska du betala en avgift för ditt besök eftersom den fasta avgiften i taxan inte omfattar verksamhetsavfall. Om du som företagare inte betalar när du lämnar ditt verksamhetsavfall, hamnar kostnaden på privatpersonens taxa, privatpersonerna får betala för det avfall du som företagare genererat i din verksamhet.