Från och med den 1 januari 2024 samlar VMAB inte längre in förpackningsavfall från verksamheter, med undantag för samlokaliserade verksamheter. Här kan du läsa mer om vad du som verksamhetsutövare behöver göra.
Nya regler för verksamheter
Vad verksamheter behöver göra
Sedan årsskiftet ansvarar inte längre VMAB för att hämta förpackningsavfall från verksamheter (förutom samlokaliserade verksamheter, läs mer nedan). Detta beror på att den nya lagstiftningen utesluter detta från kommunernas uppdrag. Du kan hitta mer information om dessa förändringar på Naturvårdsverkets hemsida.
Tre alternativ för din verksamhet
-
Teckna avtal med valfri entreprenör som är godkänd för att hämta förpackningsavfall från verksamheter.
-
Lämna förpackningsavfall kostnadsfritt på en av de mottagningsplatser som finns angivna på npa.se/hitta-mottagningsplats. Observera att verksamheter inte får använda återvinningsstationer, då dessa är avsedda enbart för hushållens avfall. Detta undantag gäller dock samlokaliserade verksamheter.
-
Har din verksamhet möjlighet att samlokalisera, kan du välja att dela avfallskärl med hushållen i fastigheten, förutsatt att fastighetsägaren tillåter detta. Samlokalisering måste dock anmälas till VMAB, även om du redan delar kärl med hushållen.
Hantera matavfall, restavfall och tidningar
Om din verksamhet producerar matavfall, restavfall eller tidningar som liknar hushållens avfall, ansvarar VMAB för insamlingen, då detta klassas som kommunalt avfall. Detta gäller oftast för avfall som uppstår i exempelvis kontor, restauranger, storkök eller butiker.
Matavfall från livsmedelsproduktion eller grossister räknas däremot inte som kommunalt avfall och måste därför hanteras via en entreprenör med rätt tillstånd.
Samlokaliserad verksamhet
VMAB ansvarar inte för att samla in förpackningsavfall från verksamheter med undantag för samlokaliserade verksamheter.
Vad är en Samlokaliserad verksamhet?
En samlokaliserad verksamhet är en verksamhet som använder samma behållare för förpackningar som hushållen i ett flerbostadshus.
Det kan till exempel vara en frisör eller en restaurang som bedriver verksamhet i samma fastighet eller i nära anslutning till fastigheten som hushållen.
Samlokaliserad verksamhet kräver anmälan
För att en verksamhet ska ha rätt att nyttja den kommunala insamlingen av förpackningar som flerbostadshuset har så måste fastighetsägaren anmäla verksamheten som samlokaliserad.
För att få använda samma förpackningsinsamling som bostäder krävs två saker:
- En överenskommelse mellan verksamheten och hyresvärden eller fastighetsägaren.
- En anmälan via mejl till Kundservice: kundservice@vmab.se
I mejlet till Kundservice ska verksamheten ange:
- Hyresvärd / Fastighetsägare
- Namn på den samlokaliserade verksamheten
- Organisationsnummer på den samlokaliserade verksamheten
- Kontaktperson med telefonnummer och mailadress till den samlokaliserade verksamheten
- Adress på hämtplats av avfallet
- Vilken typ av förpackningar som den samlokaliserade verksamheter ska använda
Obligatorisk sortering av matavfall
Från och med den 1 januari 2024 är det obligatoriskt för alla verksamheter i Sverige att sortera ut sitt matavfall.
Frågor och svar om förpackningsavfall – verksamheter
Har din verksamhet matavfall, restavfall och tidningar som liknar avfall från hushållen så är det VMAB som hämtar eftersom det räknas som kommunalt avfall. Kommunalt avfall uppstår normalt från till exempel kontor, personalmatsalar, restauranger, storkök och butiker. För tidningar finns inget lagkrav på FNI, men vill verksamheten ha hämtning av tidningar så är det via VMAB. Matavfall som uppstår vid livsmedelsproduktion eller hos en livsmedelsgrossist räknas inte som kommunalt avfall och hämtas därför inte av VMAB. För detta får du anlita valfri entreprenör med tillstånd att transportera avfall.
Du behöver göra en anmälan eftersom regeringen har beslutat att de som producerar förpackningar ska bekosta insamlingen av förpackningsavfall från hushåll och samlokaliserade verksamheter. För att kunna få denna ersättning måste VMAB redovisa till Naturvårdsverket hur många samlokaliserade verksamheter som finns i kommunerna.
En samlokaliserad verksamhet är en verksamhet som använder samma avfallskärl för förpackningar som hushållen i ett flerbostadshus. Det kan till exempel vara en frisör eller restaurang som bedriver verksamhet i samma fastighet som hushållen i ett flerbostadshus. Om verksamheten däremot har egna sopkärl (även om de finns i samma miljörum som de boendes kärl) räknas verksamheten inte som en samlokaliserad verksamhet. Samlokaliserade verksamheter måste själva anmäla om de vill lämna sitt avfall i samma kärl som de boende eller om de vill köpa tjänsten från en privat entreprenör.
Nej, producenterna kommer inte bekosta insamling av förpackningsavfall hos verksamheter som inte är samlokaliserade. Men den största producentansvarsorganisationen (PRO) måste erbjuda minst en mottagningsplats i varje kommun där verksamheter kostnadsfritt kan lämna sina förpackningar från den 1 januari 2026. Största PRO och mottagningsplatser är inte utsedda än.
Ja, om du har en verksamhet kan du anlita valfri entreprenör som driver ett så kallat marknadsdrivet system och har tillstånd för att transportera avfall. Observera att detta inte gäller verksamheter för specialbostäder (LSS-boende, vårdboende med mera) då dessa räknas som hushåll och därmed måste anlita VMAB. Tänk på att olika boenden (nästan) aldrig är verksamheter.
För matavfall, restavfall och tidningar måste du fortsätta anlita oss på VMAB eftersom det är kommunens ansvar att samla in så kallat kommunalt avfall. Kommunalt avfall uppstår normalt från till exempel kontor, personalmatsalar, restauranger, storkök och butiker. Matavfall som uppstår vid livsmedelproduktion eller hos en livsmedelsgrossist är däremot inte kommunalt avfall och hämtas inte av VMAB. För detta får du anlita valfri entreprenör med tillstånd att transportera avfall.
Flerbostadshus är ett bostadshus med minst tre bostadslägenheter. Som flerbostadshus räknas hyresrätter, men även brf:er och samfälligheter, med gemensamt miljörum samt specialbostäder som LSS-boende, vårdboende och gruppboende.
Som tidigare är du som företagare med verksamhetsavfall välkommen med ditt avfall till vår anläggning i Mörrum. Där kan du väga in ditt avfall över våg. Till skillnad från när du lämnar verksamhetsavfall på återvinningscentralen, betalar du ett pris per ton. Du hittar vår prislista här.
Nej, men för att göra avfallshanteringen lättillgänglig erbjuder vi även företagare att lämna avfall på alla våra återvinningscentraler mot en kostnad. När du som företagare vill lämna verksamhetsavfall ska du betala en avgift för ditt besök eftersom den fasta avgiften i taxan inte omfattar verksamhetsavfall. Om du som företagare inte betalar när du lämnar ditt verksamhetsavfall, hamnar kostnaden på privatpersonens taxa, privatpersonerna får betala för det avfall du som företagare genererat i din verksamhet.