Frågor och svar om Fakturor och ekonomi
Frågor och svar kring ekonomi.
Frågor och svar kring ekonomi.
Du som vill betala din renhållningsavgift med autogiro kan redan nu använda dig av den blankett som du hittar via denna länk. Det tillkommer ingen avi/fakturaavgift.
Du som kund har ansvaret för att inbetalningar blir rätt.
Vi gör stickprover vid tillfällen för att uppmärksamma eventuella felbetalningar eller dubbelbetalningar. Du kan då få mail, bli uppringd eller få ett sms av en medarbetare på VMAB.
Vi frågar efter en mailadress som vi kan skicka underlaget till.
Abonnenter och kunder som ej betalt sin faktura i rätt tid erhåller en betalningspåminnelse, kostnader för betalningspåminnelse tillkommer om 60kr.
Uteblir betalning även efter påminnelsen lämnas ärendet vidare till av Västblekinge Miljö AB anvisat inkassobolag (Profina). Inkassohanteringen innebär att inkassokostnader tillkommer om 180kr + eventuell ränta.
Förfallodatum är den sista dagen i varje månad.
Tänk på det här
Kontakta Kundservice genom att maila kundservice@vmab.se eller ring tel 0454 – 593 59 så hjälper vi dig!
Maila kundservice@vmab.se eller ring tel 0454 – 593 59.
E-faktura är ett enkelt och smidigt betalningssätt som innebär att du inte längre får pappersfaktura. E-faktura är en kostnadsfri tjänst som bidrar till en snabbare och praktisk hantering. Fakturan skickas elektroniskt och når dig tidigare än pappersfakturan samt att du får fakturan oavsett vart du befinner dig.
Så här gör du
1. Logga in i din internetbank och välj e-faktura.
2. Sök på ”Västblekinge Miljö AB”, alternativt ”Blekinge”, när du skall lägga till vårt företag som du önskar e-faktura från.
3. Eller kontakta bankens kundservice för mer information.
Fakturorna kommer antingen varje månad, varannan månad, varje kvartal, halvårsvis eller en gång per år.
Fakturering sker alltid i efterskott.
Förfallodatum är den sista dagen i varje månad.
Här nedan ser du en förklaring på din faktura.
Om du inte förstår din faktura är du välkommen att ringa kundservice på 0454 – 593 59 så förklarar vi gärna för dig.
Få din faktura till Kivra! Du som är ansluten till Kivra får dina fakturor från oss i din digitala brevlåda. Kivra fungerar som en vanlig brevlåda förutom att den är digital. Den har på så sätt mindre miljöpåverkan och är mer hållbar än vanlig post!
För dig som har autogiro eller e-faktura från oss hanteras dina fakturor via din bank/internetbank som vanligt.
Om du har en digital brevlåda hos Kivra men inte vill få din faktura från oss till den, behöver du ändra dina inställningar i Kivra. Kontakta Kivra så hjälper dem dig!
Maila kundservice@vmab.se eller ring tel 0454 – 593 59. Då kan vi skicka den till dig via mail eller brev.
Ja, det går bra! Maila kundservice@vmab.se eller ring tel 0454 – 593 59.
Ja, det går bra! Maila kundservice@vmab.se eller ring tel 0454 – 593 59.
Maila kundservice@vmab.se eller ring tel 0454 – 593 59. Uppge vilket kundnummer det gäller och vilken mailadress fakturan ska gå till.
OBS! Om du därefter byter mailadress måste du delge oss din nya mailadress fakturan ska skickas till.
Ja, det går bra! Du kan även få varje månad, varannan månad, kvartal eller halvår.
Vi fakturerar i efterskott. Maila kundservice@vmab.se eller ring tel 0454 – 593 59.
Ja, det går bra! Du kan även få varannan månad, kvartal, halvår eller helår.
Vi fakturerar i efterskott. Maila kundservice@vmab.se eller ring tel 0454 – 593 59.
Ditt kundnummer hittar du på din faktura – se bild nedan.
Har du ingen faktura tillgänglig kan du kontakta kundservice. Maila kundservice@vmab.se eller ring tel 0454 – 593 59.
Tyvärr kan fakturan försvinna med posten.
Har vi rätt adress till dig? Det är viktigt att vi har rätt kontaktuppgifter, glöm inte delge oss om det sker någon förändring.
Vi rekommenderar att du har faktura via e-faktura eller autogiro. Då är det mindre risk att fakturan försvinner.
Kontakta oss om du saknar din faktura och behöver en kopia: Maila kundservice@vmab.se eller ring kundservice på 0454 – 593 59.
Kostnaderna för våra abonnemang är uppbyggda på en fast avgift och en rörlig avgift.
Den fasta avgiften för renhållning gäller alla som äger en fastighet i kommunen.
Den fasta avgiften täcker våra gemensamma kostnader för avfallshanteringen och återvinning, exempelvis
drift av våra bemannade återvinningscentraler, miljö- och utvecklingsarbete, information och kundservice.
Den rörliga avgiften täcker kostnader för kärl, tömning, transport, sortering och behandling av hushållsavfallet.
Den rörliga avgiften påverkas av hämtningsintervall, kärlstorlek och eventuella tillägg.
Att de krävs mer jobb av hushållen har sin grund i att regeringen har bestämt att den svenska avfallshanteringen ska förändras. Från att tidigare ha lagt nästan allt avfall på deponi måste vi först och främst försöka minska mängden avfall som uppstår och därefter återanvända, återvinna och kompostera avfallet. För att kunna göra denna förändring måste avfallet delas upp i ”rena fraktioner”, det vill säga det som går att kompostera för sig, ofärgat förpackningsglas som återvinns till nytt ofärgat glas för sig osv. Det är här varje hushåll får dra sitt strå till stacken genom att sortera avfallet redan vid källan, att källsortera. Att det sedan kostar mera beror på att detta nya sätt att omhänderta avfallet kräver fler och kunnigare människor, investeringar i forskning och ny teknik (fyrfackad bil, nya kärl) och inte minst stora informationsinsatser till allmänheten.
Behöver du hjälp med hur du ska sortera ditt avfall?
Testa vår sorteringsguide med alla fraktioner.
Om du inte hittar det du söker bland våra frågor och svar är
du såklart alltid välkommen att kontakta vår personal på vår kundservice via telefon eller mail.